Autismus - Akzeptanz menschlicher Vielfalt
Værd at vide

Autisme - Accept af menneskelig mangfoldighed

Hvad er autisme?

I anledning af den internationale handlingsdag ønsker vi at skabe opmærksomhed om autisme. Måske har du nogensinde haft nogen kontaktpunkter med det?


Autisme eller også kaldet autismespektrumforstyrrelse er en kompleks neurologisk og udviklingsrelateret lidelse, der påvirker en persons opførsel, kommunikation og social interaktion. I ICD 10 er autismespektrumforstyrrelser en af ​​de dybe udviklingsforstyrrelser (ICD-10: F84). Indtil for et par år siden blev autismespektrumforstyrrelser defineret som sygdom eller handicap. I mellemtiden er "neurodiversitet" eller "neurodive -gang" mennesker mere almindelige. Autist: Så indeni ser det ikke sig som svækket, men kun som forskellige - og ønsker også at blive opfattet og behandlet af samfundet.


Hvad med det Autistisk stolthed Dag "All Obs om?

Den autistiske Pride Day ", på den tyske" Autistic Pride ", er en international handlingsdag, der finder sted hvert år den 18. juni. Han blev først lanceret af "Aspies for Freedom" -organisationen i 2005 for at fremme opmærksomhed og accept af autisme i samfundet.

Her er nogle væsentlige aspekter af den autistiske stolthed dag:

  • Fejring af autistisk identitet: Dagen skulle tilskynde autismesamfundet til at være stolt af dets identitet. Det handler om ikke at se autisme som et underskud eller sygdom, men som en naturlig variation af menneskelig neurodiversitet.
  • Stigning i bevidsthed: Det søges at forbedre generel bevidsthed og forståelse af autisme. Dagen skal hjælpe med at reducere fordomme og misforståelser.
  • Fremme af accept: Autistisk Pride Day understreger vigtigheden af ​​accept af autistiske mennesker på alle livsområder. Dette inkluderer støtte fra uddannelse, arbejde og i det sociale liv.
  • Aktiviteter og begivenheder: Forskellige begivenheder og aktiviteter over hele verden finder sted, såsom workshops, foredrag, diskussioner og fester arrangeret af og for autistiske mennesker.
  • Symbol: Rainbow Infinity -symbolet bruges ofte til at repræsentere autisme og neurodiversitet. Det symboliserer uendeligheden af ​​menneskelige evner og mangfoldighed inden for autismesamfundet.

Den autistiske Pride Day er en vigtig dag at fejre og understrege autistiske menneskers rettigheder og unikke, at de er en værdifuld del af samfundet.

 

Hvor mange mennesker er berørt?

Forekomsten af ​​autisme i Tyskland, som i mange andre lande, måles baseret på forekomsten. Prævalensraten indikerer, hvor ofte en bestemt sygdom forekommer i en bestemt befolkningsgruppe.

Her er nogle vigtige punkter om forekomsten af ​​autisme i Tyskland:

  • Prævalensrate: Aktuelle estimater antager, at ca. 1% af befolkningen påvirkes af en autismespektrumforstyrrelse (ASA). Dette svarer til omkring 800.000 mennesker i Tyskland.
  • Diagnose: De diagnostiske satser for autisme er steget i de senere år. Dette skyldes delvis forbedrede diagnostiske metoder og større opmærksomhed om autisme i samfundet og med eksperter.
  • Kønsfordeling: Autisme diagnosticeres oftere med drenge og mænd end hos piger og kvinder. Forholdet er cirka 4: 1. Imidlertid anerkendes det i stigende grad, at autisme ofte diagnosticeres hos kvinder, da deres symptomer kan være mindre indlysende eller udtrykkes på andre måder.
  • Diagnostisk alder: Autisme kan diagnosticeres i enhver alder, men ofte stilles diagnosen i barndommen. Tidlig detektion og tidlige interventioner er vigtige for at sikre den bedst mulige støtte og udvikling for berørte børn.
  • Support og ressourcer: Der er forskellige supporttilbud og ressourcer til mennesker med autisme i Tyskland, herunder specialiserede skoler, terapicentre og selvhjælpsgrupper. Inkludering og integration af autistiske mennesker i uddannelsesmæssigt og professionelt liv fremmes i stigende grad.

 

Hvilke former for autisme er i øjeblikket kendt?

Autismespektrumforstyrrelser (ASS) inkluderer en række tilstande, der adskiller sig i deres art og sværhedsgrad. De mest almindelige kategorier inden for autismespektret er:

Autisme i den tidlige barndom (Caner Syndrome):

  • Dette er den mest klassiske form for autisme, som normalt kan genkendes inden tredje alder.
  • Symptomerne inkluderer betydelige vanskeligheder i social interaktion, kommunikation og gentagne adfærdsmønstre.
  • Børn med autisme i den tidlige barndom kan også vise sensorisk følsomhed og alvorligt begrænsede interesser.

Asperger syndrom:

  • Mennesker med Asperger-syndrom har ofte normal til intelligens over gennemsnittet og ingen signifikante forsinkelser i sprogudvikling.
  • De har imidlertid vanskeligheder med social interaktion og viser ofte begrænsede og gentagne interesser og adfærd.
  • Asperger -syndrom diagnosticeres ofte først senere i barndommen eller endda i voksen alder.

Atypisk autisme:

  • Denne kategori inkluderer mennesker, der opfylder nogle, men ikke alle kriterier for autisme i den tidlige barndom eller Asperger -syndrom.
  • Symptomer kan være mildere eller udvikle sig senere.
  • Udtrykket "PDD-NOS" bruges til at beskrive en bredere gruppe af udviklingsforstyrrelser, der ikke falder i de andre specifikke kategorier.

Rett syndrom:

  • Dette er en sjælden genetisk lidelse, der næsten udelukkende påvirker piger.
  • Efter en oprindeligt normal udvikling mister børn med Rett -syndrom mellem 6 og 18 måneder efter 6 og 18 måneder, især inden for håndmotorfærdigheder og sprog.
  • Rett -syndrom er kendetegnet ved alvorlige kognitive svækkelser og fysiske handicap.

 Børneforstyrrelsesforstyrrelse (Heller syndrom):

  • Denne meget sjældne forstyrrelse forekommer normalt efter en periode på mindst to års normal udvikling.
  • Børn med denne lidelse mister færdigheder i flere udviklingsområder, herunder sprog, sociale færdigheder og motoriske færdigheder.

Hvordan diagnosticeres autisme?

 Diagnosen af ​​autismespektrumforstyrrelser (ASS) er en kompleks proces, der typisk kræver en omfattende vurdering af et tværfagligt team af eksperter. Denne proces inkluderer flere trin til at stille en præcis og komplet diagnose. Her er de vigtigste trin i diagnosen:

Tidlig detektion og screening

  • Observation af udviklingen: Forældre, undervisere og børnelæger observerer udviklingen i den tidlige barndom og er opmærksomme på tegn på udviklingsforsinkelser eller usædvanlig opførsel.
  • Screeningstest: Der er standardiserede screeningsværktøjer, der bruges til at teste børn til autisme, for eksempel den ændrede tjekliste til autisme i småbørn (M-CHAT) eller Social Communication Questionnaire (SCQ).

Detaljeret medicinsk historie og udviklingshistorie

  • Anamnese: En detaljeret samtale med forældrene eller vejlederne for at forstå barnets udviklingshistorie, herunder milepæle, adfærd, sociale interaktioner og kommunikationsevner.
  • Tidligere medicinske og psykologiske rapporter: Gennemgang af tidligere rapporter og ratings for at få et omfattende billede.
  Klinisk observation
  • Observation af adfærd: Klinisk observation af barnet i forskellige situationer for at identificere typisk adfærd, der kunne indikere autisme.
  • Standardiserede observationsinstrumenter: Anvendelse af instrumenter såsom Autism Diagnostic Observation Plan (ADOS) til struktureret observation.
Diagnostiske test og anmeldelser
  • Diagnostiske interviews: Brug af standardiserede interviews såsom Autism Diagnostic Interview-Revized (ADI-R) til at indsamle detaljerede oplysninger om symptomerne og deres kurs.
  • Udviklings- og efterretningstest: Tests til evaluering af kognitive færdigheder, såsom Wechsler Intelligence Scale for Children (WISC) eller Stanford-Binet Intelligence Scales.
  • Sprog- og kommunikationsanmeldelser: Tests til vurdering af sprog- og kommunikationsevner, der ofte udføres af taleterapeuter.

 Multidisciplinær evaluering

  • Samarbejde mellem eksperter: Et team af eksperter, herunder børnelæger, psykologer, neurologer, taleterapeuter og ergoterapeuter, arbejder sammen for at udføre en omfattende vurdering.
  • Rådgivning og konsultation: Holdet diskuterer resultaterne af anmeldelserne og kommer til en fælles diagnostisk beslutning.

Udelukkelse af andre lidelser

  • Differential diagnose: Det er vigtigt at udelukke andre udviklingsforstyrrelser, psykiske sygdomme eller medicinske tilstande, der kan have lignende symptomer, såsom sprogforstyrrelser, angstlidelser eller sensoriske behandlingsforstyrrelser.

Diagnose og rapportering

  • Diagnostisk opdeling: Efter at have afsluttet alle ratings kommunikeres diagnosen til forældrene eller vejlederne sammen med en detaljeret forklaring af resultaterne.
  • Individuelle anbefalinger: Baseret på diagnosen gives anbefalinger til interventioner, terapier og støtteforanstaltninger for at fremme udviklingen og livskvaliteten for det berørte barn.

Kontinuerlig overvågning og tilpasning

  • Regelmæssig efterpleje: Kontinuerlig overvågning af udviklingen af ​​barnet og tilpasning af interventionsstrategierne efter behov.
  • Tilpasning af støtten: Fleksibilitet i tilpasning af støtten for at imødekomme barnets skiftende behov.

 Diagnosen af ​​autisme er en detaljeret og individuel proces, der er baseret på omhyggelig observation og omfattende evaluering for at sikre, at barnets specifikke behov anerkendes og adresseres.

 

Hvilke symptomer har autistiske mennesker?

Symptomerne på autismespektrumforstyrrelser (ASS) varierer meget i type og alvorlige grader, men de kan opdeles i to hovedkategorier: svækkelser i social kommunikation og interaktion samt begrænsede, gentagne adfærdsmønstre og interesser. Her er nogle almindelige symptomer, der forekommer i disse kategorier:

Nedskrivninger i det sociale meddelelse og interaktion

 Social interaktion:

  • Vanskeligheder med at opbygge og vedligeholde sociale kontakter.
  • Problemer med forståelse og fortolkning af sociale signaler såsom ansigtsudtryk, bevægelser og tone.
  • Lille interesse for fælles aktiviteter eller spil med jævnaldrende.
  • Vanskeligheder med at sætte sig selv i andre eller forstå deres perspektiver (mangel på empati).

Meddelelse:

  • Forsinket sprogudvikling eller mangel på sprogudvikling.
  • Vanskeligheder i løbet af samtalen, for eksempel problemer, at starte en samtale eller tale skiftevis.
  • Gentagelse af ord eller sætninger (ekkolalisk).
  • Usædvanlige stemmemønstre, for eksempel monoton eller sang måde at tale på.
  • Problemer med forståelse af vittigheder, ironi eller metaforer.

 

 Begrænsede, gentagne adfærdsmønstre og interesser

Gentagen adfærd:

    • Gentagne bevægelser såsom gynger, håndfladder eller drej.
    • Stirrer på visse rutiner og ritualer, vanskeligheder med ændringer i den daglige rutine.
    • Overdreven beskæftigelse med visse objekter eller emner.

    Særlige interesser:

      • Intensiv interesse for visse emner eller aktiviteter, ofte usædvanlige i type eller intensitet.
      • Fokus på dele af genstande (for eksempel drejning af hjul).

      Sensorisk følsomhed:

      • Over- eller subd-følsomhed over for sensoriske stimuli såsom lyde, lys, teksturer eller lugt.
      • Usædvanlige reaktioner på sensoriske oplevelser, for eksempel modvilje mod visse tøj eller præference for visse strukturer.

      Andre mulige symptomer

      • Kognitive evner: Nogle mennesker med autisme har intellektuelle svækkelser, mens andre har normal eller over -gennemsnitlig intelligens.
      • Følelsesmæssige reaktioner: Vanskeligheder med at håndtere følelser, herunder stærke reaktioner på frustration eller stress.
      • Motor færdigheder: Problemer med fine og grove motoriske færdigheder, koordinationsvanskeligheder.

      Symptomerne kan være genkendelige i den tidlige barndom, ofte inden tredje alder. Diagnosen og understøttelsen skal justeres individuelt, da enhver person har forskellige styrker og behov med autisme.

      Behandling og støtte

      Der er forskellige terapi- og støtteindstillinger for mennesker med autismespektrumforstyrrelser (ASS), der sigter mod at fremme deres færdigheder, forbedre deres livskvalitet og støtte dem i at klare udfordringer. Her er nogle af de vigtigste tilgange:

       

      Adfærdsterapi

       Anvendt adfærdsanalyse (ABA):
      • En videnskabeligt sund tilgang, der sigter mod at fremme ønsket adfærd og reducere uønsket.
      • Intensive, individualiserede møder, der ofte finder sted i en en-til-en-situation.
      • Anvendelse af positive forstærkninger til at udvikle færdigheder såsom kommunikation, social interaktion og selvhjælp.

         Positiv adfærdsstøtte (PBS):

        • En omfattende tilgang, der integrerer positive adfærdsstrategier for at reducere problematisk adfærd.
        • Inkludering af miljøet og samfundet for at fremme bæredygtige ændringer.

           Sprog og kommunikationsterapi

          Taleterapi:

          • Fremme af sprogfærdigheder, herunder artikulering, ordforråd og sprogforståelse.
          • Support i udviklingen af ​​ikke -verbale kommunikationsevner såsom ansigtsudtryk, bevægelser og billedkommunikationssystemer.

             Understøttet kommunikation (UK):

            • Brug af aids såsom billedtavler, kommunikationsenheder eller apps til at lette kommunikationen.
            • Fremme af uafhængighed og forbedring af social interaktion.

               

              Ergoterapi

               Sensorisk integrationsterapi:
              • Behandling af sensoriske aktiviteter, der sigter mod at regulere det sensoriske system gennem målrettede aktiviteter.
              • Forbedring af motoriske færdigheder og kropsbevidsthed (tjener til dette Massageenhederat indstille sensorisk stimuli)
                 Hverdagsterapi:
                • Støtte til udvikling af færdigheder, der er vigtige for hverdagen, såsom tiltrækning, spisning og kropspleje.
                • Fremme af uafhængighed og uafhængighed.

                   

                  Social kompetenceuddannelse

                   Sociale historier:

                  • Forbedring af sociale situationer og adfærd gennem historier, der fremmer forståelse og mestring af sociale interaktioner.
                  • Udvikling af færdigheder som empati, overtagelse og konfliktløsning.

                     Gruppeterapi:

                    • Uddannelse af sociale færdigheder i små grupper til at øve på at håndtere jævnaldrende og styrke sociale færdigheder.
                    • Rollespil og praktiske øvelser for at forbedre social interaktion.

                       

                      Uddannelsesstøtte

                       Specialiserede uddannelsesprogrammer:

                      • Tilpasning af læseplaner og undervisningsmetoder til de enkelte behov hos børn med autisme.
                      • Brug af specialiserede lærere og terapeuter til at tilbyde målrettet støtte.

                       Inklusive uddannelse:

                      • Integration af børn med autisme i almindelige skoleklasser med yderligere støtte.
                      • Fremme af social inkludering og gensidig forståelse.

                         

                        Medicinsk og psykologisk støtte

                        Medicin:

                        • Brug af medicin til behandling af ledsagende symptomer såsom frygt, depression eller hyperaktivitet.
                        • Omhyggelig overvågning og tilpasning af medicinen fra en specialist.
                           Psykoterapi:
                          • Støtte til at klare følelsesmæssige og psykologiske udfordringer gennem terapeutiske samtaler og interventioner.
                          • Fremme af følelsesmæssig velbefindende og selvregulering.

                             

                            Støtte til familier

                            Forældreuddannelse og rådgivning:

                            • Uddannelse og støtte til forældre til at lære effektive strategier i håndteringen af ​​udfordringerne ved autisme.
                            • Følelsesmæssig støtte og udveksling af oplevelser.
                               Selvhjælpsgrupper:
                              • Udveksling og støtte mellem familier og dem, der er berørt for at dele erfaringer og støtte hinanden.
                              • Adgang til ressourcer og information.

                                 

                                Professionel støtte

                                Karriereorientering og rådgivning:

                                • Support i professionel orientering og søgningen efter passende træning eller arbejdspladser.
                                • Tilpasning af arbejdsmiljøet og promovering af faglige færdigheder.
                                   Støttet beskæftigelse:
                                  • Ledsager og støtte på arbejdspladsen for at muliggøre en vellykket integration og langvarig beskæftigelse.
                                  • Levering af jobtræner og individuel støtte.
                                    Disse forskellige terapi og supportmuligheder kan hjælpe med at forbedre livskvaliteten for mennesker med autisme og hjælpe dem med at udnytte deres fulde potentiale. Valget af passende foranstaltninger skal justeres individuelt og kontrolleres regelmæssigt for at imødekomme de skiftende behov.

                                       

                                      Nøgleord:

                                      Efterlad en kommentar

                                      Bemærk, at kommentarer skal godkendes inden offentliggørelse.